Donderdagochtend vroeg opgestaan om nog wat dingen te regelen en nog wat voorbereidingen te treffen. Ook moesten we voor de tijd een schriftelijke test maken met allemaal vragen over de procedures, het vliegtuig, de regels en wetten in de lucht en nog veel meer. Na ook dit afgerond te hebben kregen we onze ‘endorsement’ (sticker voor in je logboek waarop staat dat je voldoet aan alle eisen om solo te vliegen) voor de vlucht.

Rond 9 uur lokale tijd ben ik eerst de lucht in gegaan met mijn instructeur om hem nog één keer te overtuigen dat ik solo kan. Er waren een stuk of 7 klasgenoten die op de grond stonden te kijken en te filmen (het is gebruikelijk om van het hele gebeuren een film te maken). Het was wel erg bewolkt maar juist daardoor heel erg kalm in de lucht. Ik moest 2 touch & go’s maken en de 3e landing werd een volledige stop. Toen stapte de instructeur uit en mocht ik alleen de lucht in.

Het moment zelf is genieten; in je eentje het vliegtuig in en alles zelf voorbereiden, zelf alle communicatie doen en zelf die stuurknuppel in m'n hand houden. De afgelopen vluchten deed ik in principe ook al alles zelf, maar dan was er altijd nog die instructeur waar ik op kon vertrouwen als ik iets verkeerd deed. Tijdens m'n solo heb ik dus niet die backup en moet ik echt alles zelf doen.

Via m'n eerste call met Falcon Ground geef ik aan dat ik een studentpilot ben voor m'n first solo. De toren weet dan al voldoende en gaat langzamer spreken en ze geven geen ingewikkelde klaringen. In principe kan ik de radiocommunicatie ook op snel tempo met gemak volgen, maar met zo'n eerste solo wordt je iets delicater behandeld. Via de taxiway wordt ik uiteindelijk geklaard om naar de startbaan te taxien alwaar ik de toren moet oproepen voor mijn take-off klaring. Na de start moet ik dicht bij het veld blijven. Ik draai gelijk naar rechts en vlieg parallel met de startbaan de andere kant op om weer te landen. Na de landing moet ik de baan af en weer naar het begin taxien. Op deze manier maak ik 3 keer een circuitje om het veld.

De voorstelling werd geheel volgens traditie afgesloten door de instructeur die mijn stropdas afknipt en door mijn klasgenoten die me de auto in hebben gegooid en met uniform en al het zwembad in hebben gedumpt!
Zoals ik al zei komt er nog een solofilm van het gebeuren en ook nog meer foto's maar dat kan nog wel een paar weekjes gaan duren omdat het programma ook hier gewoon doorgaat.Nu gaat het echt leuk worden wat betreft het vliegen, van de komende 10 beurtjes zijn er namelijk een stuk of 7 solo!!
Nou de groetjes en tot de volgende keer,
Sierd