Afgelopen woensdag 4 maart was het moment van de waarheid aangebroken. Na 10 + een aantal extra vlieglessen mocht ik me gaan bewijzen bij een andere instructeur. Je check is dus een soort examen waarin je moet laten zien dat je er klaar voor bent om solo de lucht in te gaan, oftewel je moet veilig een vliegtuig aan de grond kunnen zetten zonder dat de instructeur je een aanwijzing hoeft te geven.
Dit keer zat het weer me wel mee en ging het gewoon goed. Ik moest een aantal keer opstijgen en rondjes vliegen om het veld om vervolgens weer op 4 verschillende manieren een aantal keer te landen. Een paar keer in normale landingsconfiguratie, twee keer zonder flaps, twee keer een glide-inn (dat is dat je het gas helemaal dichttrekt op een bepaalde hoogte en dan zonder motorvermogen de kist aan de grond te zetten) en twee keer een precissionlanding (op een bepaald punt op de baan proberen te landen). Deze vlucht vlieg je door op te stijgen, rondje vliegen, dan landen op de vooraf besproken manier en dan als je op de grond aan het uitrollen bent weer vol gas te geven om op dezelfde baan weer op te stijgen. Dit noemt men een touch & go.
Na de debriefing met de nodige puntjes van kritiek kreeg ik te horen dat ik het gehaald had en dat ik voor donderdag gepland stond voor mijn eerste solovlucht. Ongelooflijk dat je gewoon na 3 weken vliegen alleen die kist de lucht in stuurt en hem daarna ook weer alleen land!