Jawel, mijn Private Pilot License (PPL) is binnen! Afgelopen week de laatste van 44 VFR vluchten gehad en positief afgerond.
Beurtje 43 en 44 zijn beide examens. Zo'n examen bestaat uit; een overhoring van de theoretische kennis over alles wat maar met het vliegen te maken heeft dus, het vliegtuig met al haar systemen, de motor en de werking ervan, dingen als de navigatiekaart die we gebruiken, regels voor het vliegen hier in Amerika, vragen over het weer, alles komt aan bod. Na dit, door velen (waaronder ikzelf) gevreeste uurtje theorie, ga je de lucht in en wordt er eerst genavigeerd. Van te voren moet je een planning maken voor een vlucht naar een bestemming hier zo'n 250 km vandaan. Het eerste gedeelte van de vlucht moet je volgens je planning alle checkpoints bij langs gaan op een bepaalde hoogte, met een bepaalde snelheid, in een bepaalde tijd en door een bepaalde koers te vliegen. Halverwege wordt je 'onverwachts' opgedragen om uit te wijken naar een ander vliegveld. In de lucht maak je dan snel een zo'n nauwkeurig mogelijke planning hiervoor. Nadat je (hopelijk) op je verwachte tijd aankomt op dat vliegveld demonstreer je alle geleerde landingen hier. Na 5 a 6 landingen vlieg je weg van dat vliegveld om in de Practise area je manoeuvres te doen. Hierna krijg je nog een gesimuleerde 'engine failure' waarna je een geschikt stuk grond beneden je moet uitzoeken om de kist veilig te kunnen neerzetten. Als ook dit achter de rug is vlieg je weer terug naar het vliegveld hier en zit je examen er op.
D43 heb ik afgelopen dinsdag gehad. Tijdens deze vlucht worden er nog net iets meer fouten getolereerd dan tijdens je eindexamen D44. Ook is deze vlucht gewoon met een Amerikaanse instructeur in tegenstelling tot D44, die gevlogen wordt met een instructeur die uit Eelde hier naartoe komt om dit soort checks af te nemen. Beide vluchten gingen goed en donderdag heb ik VFR afgesloten.
Vandaag ben ik meteen begonnen aan het tweede traject, IFR. IFR is vliegen op instrumenten en met behulp van bakens e.d. vaste koersen vliegen. Op deze manier kun je straks ook in het donker en in wolken vliegen. Verwacht wordt dat dit traject zo'n 7 weken duurt. Als alles dan meezit hoop ik tussen half en eind juni weer thuis te zijn.
We zijn van plan binnenkort ook weer even een uitstapje te maken, dus blijf de site in de gaten houden zodat je niks mist!
Lieve groetjes Sierd