donderdag 2 april 2009

Navigatie naar Las Vegas

Hallo allemaal!
Begin vorige week heb ik mijn 24 check gehaald en dat is tevens het begin van de cross-country fase. Simpelweg; veel plannen, veel navigeren en veel zien. Zo heb ik samen met mijn crewmate onze 26-navigatievlucht gepland naar Las Vegas. Vluchtje 26 is een 3 uur lange navigatievlucht met instructeur en door deze vlucht te combineren met die van mijn crewmate konden we dus een bestemming uitkiezen die 3 uur vliegen is. (ik heen en hij terug) Met de auto is Las Vegas 5 a 6 uur rijden maar met het vliegtuig doe je er (inclusief een tankstop) zo'n 2 uur over.








Het plannen houdt in dat je een route op de kaart uittekend die naar het vliegveld lijdt. Om die route te maken moet je met van alles rekening houden en dat kost heel veel tijd. Om te beginnen kun je niet in één rechte lijn naar je bestemming maar moet je door middel van turningpoints en vaste koersen (gecorigeerd voor de wind welteverstaan) je route bepalen. Die turningpoints zijn duidelijke punten die je vanuit de lucht gebruikt als referentie om je koers en misschien je hoogte te veranderen. Verder kun je niet zo maar op elke hoogte door elke gebied vliegen dus ook dat moet je meenemen. En als je van te voren weet waar hele hoge bergen groeien enzo dan helpt dat ook zeker tijdens de vlucht. Ook moet je op elk willekeurig moment kunnen vertellen hoeveel brandstof er nog aan boord is, hoe lang het nog vliegen is tot het volgende turningpoint, wat de wind is op die hoogte enzovoort. Veel rekenwerk en researsch vooraf dus. Maar als je dan aan het vliegen bent geeft een goede voorbereiding veel vrede en rust waardoor je je alleen maar hoeft te concentreren op het vliegen van de kist. Na een lange vlucht over mooie bergtoppen en prachtige wildernis zagen we in eens de skyline van Las Vegas aan de horizon liggen, en zijn we geland op 'Henderson Executive' aan de rand van de stad.









Jammergenoeg hadden we maar anderhalf uur tussen de heen- en terugvlucht waardoor we de stad niet meer in zijn gegaan. In dat anderhalf uur zijn we op het dakterras van het vliegveld gaan zitten en hebben we een heerlijk smerige hamburger naar binnen gewerkt in het restaurant aldaar. Ook hebben we het ons nog even gemakkelijk gemaakt in de 'crewlounche' alvorens we weer zijn vertrokken.

Op de terugweg hebben we nog een paar velden aangedaan voor een touch and go. Terwijl mijn klasgenoot Kornelis voorin aan het sturen was, bijgestaan door onze instructeur, heb ik achterin nog even een uiltje geknapt en uiteindelijk kwamen we rond 6 uur 's avonds weer aan op Falcon Field.