Ja hoor! Na een veel bewogen week is hier weer een greep uit mijn woelige leven hier in de States.
Afgelopen maandag was de laatste dag grondschool en kregen we nog wat laatste informatie over hoe we bijvoorbeeld een vlucht voorbereiden. Ook kregen we te horen wie onze instructeur is en daarmee hebben we het getroffen. Het is een hele aardige, goedlachse en tevens negroïde man van achterin de 20. Het blijkt dat de ene instructeur nog wel eens verschilt met de andere, zo geeft onze instructeur echt twee tot drie uur theorieles alvorens er gevlogen wordt en zien andere studenten hun ‘tweede opvoedkundige’ alleen anderhalf uur per dag tijdens de vlucht. Nadeel is wel dat wij van soms 8 tot 6 op school (en aan het vliegen) zijn. Dan kom je ’s avonds thuis ga je even douchen en eten, ga je even naar de gigantische supermarkt en dan slapen omdat je de volgende dag weer rond 4 uur op moet.
(Over die supermarkt gesproken, daar verbaas ik me elke dag nog over. Het is namelijk een groot pand van een paar voetbalvelden groot waar niet alleen een supermarkt is gevestigd maar tevens een kledingwinkel, een drogist, een elektronicazaak, een sportwinkel, een bank, een pedicure, een kapper, een mcdonalds, de plaatselijke sigarenboer, een autoshop, een tuincentrum en zelfs een wapenwinkel ontbreekt niet tussen de stellingen. Niet geheel opmerkelijk dat je bij de ingang kunt kiezen tussen een gewoon winkelwagentje en een elektrisch aangedreven driewieler voor de wat forsere Amerikanen, en geloof me, die zijn er. Wel grappig trouwens, je moet 21 zijn voor een kistje pils maar je loopt met je 18 jaar wel gewoon de deur uit met shotguns en messen.)
Dinsdag 10 februari was het dan zover; om kwart over 7 stond ik met mijn crewmate (vrij vertaald ‘Bemanningsambtgenoot’) ingeroosterd voor onze eerst vliegles. Om ons zelf goed op de hoogte te stellen van de weersomstandigheden en gewichtsbepaling van die vlucht stonden we om half 5 in de planningsruimte van de school. 3 uur later gingen we daadwerkelijk de lucht in. Eerste indruk? Echt heel gaaf. Na alle checklisten afgewerkt te hebben en alle klaringen ontvangen te hebben vlogen we richting het noordoosten naar ‘the north-east practice area’. Dat is één van de gebieden hier in de omgeving waar je met vrij veel ruimte en weinig restricties je manoeuvres kunt oefenen. Hier hebben we bochten gedraaid, gedaald, gestegen, dalende bochten en stijgende bochten gemaakt. Toen mijn lesuur er op zat zijn we naar een ander vliegveld gevlogen waar ik van plaats ben gewisseld met mijn klasgenoot. Die is terug gevlogen en heeft hetzelfde gedaan als ik. Daarna zijn we weer geland op de thuisbasis Falcon Field, het veld waar mijn school staat.
De komende 5 maanden bestaan voornamelijk uit dit soort dagen. In totaal ga ik hier rond de 80 beurtjes vliegen. Eerst 46 vluchten VFR, Visual Flight Rules. Dat houdt in dat je vliegt ten opzichte van de horizon. Je kijkt dus constant naar buiten om aan de hand daarvan de neustand van het vliegtuig te bepalen. Natuurlijk moet je voor je snelheid en hoogte wel op je instrumenten letten maar 75% procent van je vlucht kijk je naar buiten. Deze 46 beurtjes zijn inclusief een aantal examens waarbij je uiteraard gaat vliegen en een mondelinge overhoring krijgt over van alles en nog wat en nog wat meer. De eerste examenvlucht is vlucht 11, als je dat haalt mag je je volgende les solo! Één van de mooiere momenten uit je ‘carrière’ waarbij je dus voor het eerst alleen die kist instapt en de lucht in gaat. Na die 46 vluchten gaan we een kleine 10 beurtjes vliegen in de simulator van een ander vliegtuig. Het enige verschil met het vliegtuig waar ik nu in vlieg is zo’n 20 pk extra, een landinggestel wat naar binnen klapt en een verstelbare propeller. Als je dat gehad hebt ga je ongeveer 30 vluchten maken op het echte toestel. Als dat afgerond is krijgen we nog 4 examens voorgeschoteld waarna we ons CPL halen. (Commercial Pilot License) Waarmee je in een crew mag vliegen.
Nou ik vind het mooi geweest voor vandaag. Ik heb trouwens ook een auto gekocht, een monster! Hoe en wat dat lezen jullie volgende keer!! Dan gooi ik er ook weer eens wat foto’s op.
Groetjes